Op onze school willen we kwaliteitsvol onderwijs bieden. In een wereld vol verandering is dat geen voor de hand liggend gegeven. Onze schoolvisie, die gestoeld is op de “Opdrachten van het katholiek onderwijs in Vlaanderen”, biedt ons een basis om gedegen onderwijs te kunnen uitbouwen. Op personeelsvergaderingen bespreken we elk schooljaar in alle openheid en met respect voor elkaars mening wat er leeft en wat de noden zijn. We evalueren het voorbije schooljaar ook met de ouders en de leerlingen van onze school via digitale bevragingen. Zo garanderen we dat iedereen betrokken is bij de uitbouw van ons prioriteitenplan. Wat goed was, blijft behouden, groeikansen worden besproken en vastgelegd. Hieruit vertrekken we om de pedagogische studiedagen en eventuele individuele nascholingen vast te leggen. Onze leraren worden gestimuleerd om zich persoonlijk te blijven ontwikkelen. Het prioriteitenplan dient hier als basis maar individuele noden, die passen binnen de werking van de school, kunnen besproken en aangepakt worden.
In het schooljaar 2025-2026 hebben we volgende prioriteiten voorop gesteld:
Het onderwijslandschap in Vlaanderen is volop in beweging. De Vlaamse regering heeft in april 2025 nieuwe minimumdoelen voorgesteld voor het kleuter- en lager onderwijs. Deze doelen leggen de nadruk op kennisverwerving, gedragsregels en wereldkennis, en beogen een versterking van het curriculum. Hoewel deze minimumdoelen een belangrijk richtsnoer bieden voor scholen, moeten ze nog officieel worden goedgekeurd. Dit betekent dat we als school anticiperen, maar nog niet met volledige zekerheid onze definitieve prioriteiten kunnen bepalen.
Toch willen we ons nu al focussen op vier essentiële pijlers die aansluiten bij deze vernieuwingen en de noden van onze leerlingen. Ons zorgbeleid blijft een centrale rol spelen in het ondersteunen van elke leerling, met een bijzondere aandacht voor differentiatie en begeleiding op maat. Wiskunde wordt versterkt door een gestructureerde aanpak die zorgt voor een diepgaand begrip en het toepassen van leerinhouden in diverse contexten. Begrijpend lezen krijgt een prominente plaats binnen ons curriculum, omdat taalvaardigheid een fundamentele bouwsteen is voor succesvolle leerprocessen. Ten slotte zetten we in op een duidelijk sanctioneringsbeleid, waarbij we een consequente en rechtvaardige aanpak hanteren om gewenst gedrag te bevorderen en ongewenst gedrag te corrigeren. Dit beleid is gericht op het creëren van een veilige en respectvolle leeromgeving waarin leerlingen zich bewust zijn van de gevolgen van hun acties. Door heldere afspraken en consequente opvolging willen we een positief klimaat stimuleren waarin iedereen zich optimaal kan ontwikkelen.